Mekong Delta, Phnom Penh en tempels - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Koen en Yvette - WaarBenJij.nu Mekong Delta, Phnom Penh en tempels - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Koen en Yvette - WaarBenJij.nu

Mekong Delta, Phnom Penh en tempels

Door: Koen en Yvette

Blijf op de hoogte en volg Koen en Yvette

08 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Precies een week geleden zijn we gestart in de Mekong Delta. Dit was het begin van onze nieuwe reis naar Cambodja. Deze driedaagse trip bestond vooral uit het cruisen over de Mekong met de boot en bus. Bij de overgang van de grote stad (Saigon) naar de delta valt vooral de toenemende armoede op, hoe dichter we bij de grens van Cambodja komen. De mensen eten, drinken, wassen, zwemmen, plassen en wonen op en naast de Mekong. Je zou verwachten dat zij goed met de rivier zouden omgaan, maar helaas blijkt het tegendeel waar. Het is een smeerboel in het water (plastic, piepschuim, TL-buizen), krokodillen ontbraken (die waren inmiddels al helemaal uitgeroeid, onder het motto van ’eten of gegeten worden’). ’s Middags na een scooter en mini roeitocht wacht ons een heerlijke maaltijd die in no time door iedereen naar binnen was gewerkt. ’s Avonds verbleven we in een 4-sterren hotel waar wij per toeval een eerder ontmoet Oostenrijks koppel tegenkwamen. Met hen zijn we later op de avond nog naar de stad geweest voor sightseeing en hebben we nog carnavalskleding gekocht. Kei leuk en vooral gezellig.

De dag erna zijn we met de boot naar een floating market geweest. De provosorische boot werd bestuurd d.m.v. een Kia stuur, dus Koen kon zijn lol niet meer op. Eenmaal aangekomen op de floating market zagen we heel veel verschillende boten. Iedere boot had een reusachtige bamboestok waaraan ze de te verkopen groenten en fruit hingen. Het leukste was misschien nog wel om te zien hoe de Vietnamezen spullen kochten van andere Vietnamezen. Dit gebeurde zonder enige lach, want waarom zou je aardig tegen elkaar zijn als je mekaar toch probeert te belazeren?

Na de markt bezocht te hebben, gingen we naar de flower gardens. Hier werden diverse bloemen en fruit verbouwd. Tevens kweekte men er catfisch in vijvers in kraters die ontstaan zijn door de Amerikaanse bommen. Het motto: “Zijn ze toch nog ergens nuttig voor geweest“. Het fruit was trouwens heerlijk. 's Avonds in een cheap hotel geslapen (onderdeel van de tour) die een groot contrast vormde met het 4-sterren hotel van de avond ervoor.

Dag 3 vroeg opgestaan en de fischfarms bezocht. Mooi om te zien hoe de lokale bevolking onder hun huis de vis in gigantische kooien groot brengen, of anders gezegd vet mesten. Dit gebeurd door het koken van vishoofden, oude reist en andere rotzooi van de markt tot een smerige brei te malen, die dankbaar door de vissen wordt weggegeten. Na het vissersdorpje zijn we met de boot de grens overgegaan naar Cambodja en met een mini-bus naar Phnom Phen gebracht, waar we een guesthouse in de buurt van de Royal Palace hebben gezocht. Onze eerste indruk van Cambodja is vooral het verschil in cultuur. Hier voelden we ons minder belazerd door mensen en Cambodjanen ogen oprechter en dankbaarder.

's Avonds hebben we rondgelopen in Phnom Phen, cocktails gedronken en de volgende dag zijn we met de tuk-tuk naar de Killing Fields gegaan. Het was super heftig. Met behulp van een audiotour in het Nederlands, werden we door de Killing Fields geleid. Het verhaal van de Killing Fields is lastig, maar ook weer niet. Op een gegeven moment is de Rode Khmer aan de macht gekomen in Cambodja. Deze werd geleid door een dictator die het plattelandsvolk zag als het 'oude (goede) volk' en de stadsmensen als het 'nieuwe (slechte) volk'. Hij joeg alle stadsmensen uit de stad en deze moesten naar hun oorspronkelijke dorp terug, waarvan vele deze niet hadden. Iedereen die een bril droeg, intellectueel was, een handel had, een vreemde taal sprak en dergelijke, was een bedreiging voor zijn rijk, zelfs zijn eigen familie. Deze stadsmensen werden dagen of weken gemarteld om een valse schuldbekentenis af te leggen (bijv. over het stelen van een zak rijst). Deze schuldbekentenis ging over hunzelf en over hun familie, vrienden en buren. Zodra zij dit hadden gedaan werden ze (en soms dus ook familie en vrienden) naar 1 van de honderden killing fields gebracht, waar ze meestal binnen 24 uur werden vermoord. Hierbij gebruikte ze de traditionele muziek die hard door luidsprekers galmde om het geschreeuw van degene die vermoord werden te smoren. In 3 jaar tijd zijn 3 miljoen onschuldige mensen vermoord. Dit is 1 op de 4 van de Cambodjaanse bevolking. Onder deze mensen zaten ook veel vrouwen, kinderen en baby's. Omdat kogels te duur waren, werden ze op goedkope manieren doodgemaakt. Baby's werden tegen bomen aangeslingerd en de overige werden met een stomp voorwerp doodgeslagen. Soms werden mensen ook levend begraven. Er zijn 89 massagraven alleen al in Phnom Phen. Toen we daar liepen zagen we bezoekers huilen en zagen we ook een raar steentje liggen op het pad, wat later een kies bleek te zijn. De beenderen komen hier namelijk tijdens het regenseizoen nog regelmatig naar boven.

Na de emotionele Killing Fields gingen we naar de Russische en Centrale markt. Hier waren heel veel souvenirs en prullen, maar ook nagemaakte I-Pones en lonely planet kopieen waren hier te vinden. Na een paar uur rondgelopen te hebben, hadden we het wel weer gezien en gingen we terug naar het guest house.

's Avonds op een dakterras uitkijkend over de Mekong en de stad werden we onverwachts getrakteerd op de mooiste vuurwerkshow die we ooit gezien hebben! Het begon met een hele harde klap, waardoor de tafels en stoelen trilden en mensen begonnen te gillen. Onze eerste reactie was een bomaanslag, maar gelukkig bleek het deze fantastische vuurwerkshow te zijn van ruim een half uur, waarbij we het grootste vuurwerk ooit zagen.

Na deze show en de cocktails gingen we naar het guest house, aangezien we de volgende ochtend om 6 uur werden opgepikt om met de bus naar Siem Reap te gaan. Na een reis van 6 uur, waarin we gepropt zaten tussen twee Russen, kwamen we aan in Siem Reap. Een leuk stadje met veel restaurantjes, winketjes en massage-salons in de buurt van de beroemde Angkor What Tempels. Omdat we vrij vroeg aankwamen hadden we tijd om rond te kijken en te bedenken wat we de komende dagen wilden gaan doen. Omdat we daar toch helaas geld voor nodig hadden zijn we gaan pinnen in een supermarkt. Wat we niet wisten, was dat de automaat niet goed werkte. Dat wil zeggen onze pinpas kwam er maar voor een paar milimeter uit, waardoor het onmogelijk was om hem op tijd eruit te halen, voordat deze werd ingeslikt. De combinatie lange busreis, weekend en Koen's honger maakte het er niet beter op. Omdat het zaterdag was wilde niemand komen, want ze werken niet op zaterdag. Na ruim een half uur met hen aan de telefoon gehangen te hebben en een zielig verhaal te hebben verteld kwamen ze uiteindelijk toch. En na een uur hadden we gelukkig onze pinpas terug en konden we verder genieten van de vakantie en beslissen wat we de komende dagen wilden gaan doen. Dit gebeurde o.a. tijdens de vismassage, jaja een massage verzorgd door tenenknabbelende visjes onder het genot van een biertje. Om eerlijk te zijn klinkt het relaxer dan dat het is , in werkelijkheid waren wij samen een hysterisch stelletje met de voetjes in de vissenkom en een koud pilsje in de handen. Kortom eens en nooit meer!

Omdat Angkor What erg groot is besloten we twee dagen te gaan met een tuktuk en zoveel mogelijk tempels te zien. Met Bagan nog in ons hoofd gingen we de volgende ochtend vroeg richting de tempels.
De tempels waren groot en om elke tempel heen waren enorme grachten gegraven. In de tempels hadden ze allemaal fesco's aan de binnenkant. Omdat vogels vroeger hun nestjes in de gaten van de tempels hadden zijn er reusachtige bomen ontstaan. Eerst verstevigden de bomen de tempels, maar nu zijn ze zo groot geworden dat ze de tempels slopen. Na de eerste dag tempels waren we aan het einde van de middag toch wel moe, waardoor we 1 dag rust tussendoor hebben gepakt.
Het begin van deze dag begon goed. Koen had een zure cappucino, Yvette werd gek van de bedelende kinderen en heeft uiteindelijk melkpoeder voor 15 dollar gehaald, waarna Koen kwaad werd omdat hij dit belachelijk vond... Gelukkig zegt een slechte start niet alles, want hierna kreeg Koen een gratis (goede) cappucino en hadden we een heerlijk ontbijt. 's Middags gingen we lunchen bij een wat exclusiever restaurant, maar met zwembad. Als we hier lunch zouden pakken , mochten we gratis zwemmen (dat zeiden ze in ieder geval de dag ervoor). Na een matige en te dure lunch, stonden we klaar om er in te springen. Helaas werden we vriendelijk verzocht om 3 dollar te betalen en te wachten tot de andere gasten er uit waren. Na de eigenaresse gesproken te hebben (we blijven toch Nederlanders ;-) ) mochten we uiteindelijk toch nog zwemmen zonder iets extra's te hoeven betalen. 's Avonds hebben we weer heerlijk bij Little Italy gegeten. Super goed eten voor een goede kwaliteit en kwantiteit, daar houden we van.

De volgende ochtend gingen we voor zonsopkomst naar Angkor What, waarna we nog meer tempels hadden bezocht. 's Middags had Koen nog een heerlijke massage gepakt en Yvette een manicure en pedicure (die was wat minder goed).

De dag erna zijn we om 4:30 's ochtends opgehaald om richting Laos te gaan, de 4000 Islands. Hier zijn we gisteravond aangekomen en tot nu toe bevalt het goed. Hier volgt meer over in ons volgende verslag.

• 15 November 2012 - 13:41

Lu:

Super goeie verhalen! En mooie foto's! Veel plezier in Laos, wellicht onze meetingpoint;) X

• 15 November 2012 - 14:08

Alice:

hoi jongelui

wat een verhalen weer zo heffie en dan weer leuk
    het is allemaal zo tegen strijdig wat jullie nu meemaken
    foto zij geweldig
    yvette is dit nu je carnavals hoed staat je goed ha ha

dikke knuffel van ons

• 15 November 2012 - 16:27

Esther:

Klinkt heerlijk jongens :D

Dikke kus uit het koude Amsterdam

• 15 November 2012 - 16:29

Esther:

Wauw Vetje, je bent echt vet bruin :D

• 17 November 2012 - 10:28

Ton Kramer:

Ik kan mij zo voorstellen dat de verhalen in combinatie met de foto's en materiaal dat niet op deze site staat als bundeling voor een machtig gaaf boek kan zorgen. In een notendop durf ik te stellen dat met name de reisbureaus ook blij zijn met de verhalen. Je zou zo gaan boeken.

• 27 November 2012 - 17:12

Bart:

We lopen een beetje achter met alle reisverhalen van jullie te lezen (in de baas zijn tijd).

Een aantal foto's komen mij bekend voor (was ik daar ook niet in 2011)

• 29 November 2012 - 19:40

Bertie De Boer:

Hi Yvette en Koen,

Tot nu toe erg genoten van jullie reis verslagen. Geweldig!!!!
    Geniet nog maar goed deze laatste weken.